ROTI INDUSTRIALE

Rotile si rolele industriale au un rol deosebit de important atât în transportul uzinal cât si în cel casnic, ambiental, constructii etc. Ele ofera manevrabilitate masinilor, dispozitivelor si echipamentelor de transport de toate tipurile.

Dintre aplicatiile industriale pot fi amintite: roti si role pentru uz industrial si transport intrauzinal, roti si role pentru carucioare utilizate la transportul din industria alimentara, farmaceutica, panificatie, industria tipografica, roti si role utilizate în industria grea, în industria navala si aeronautica, roti si role pentru transpaleti, electro si motostivuitoare, roti pentru vagoneti si porti culisante, roti si role pentru temperaturi mari etc.

Tot asemenea roti pot fi utilizate pentru deplasarea diferitelor piese de mobilier, casete cu instrumente muzicale, roti pentru paturi necesare transportului bolnavilor în spitale, carucioare de invalizi, dispozitive de investigare medicala, dispozitive pentru ecologizare si colectarea reziduurilor alimentare sau nealimentare, pentru masini de împachetare, de transport a dispozitivelor de curatire a spatiilor interioare sau exterioare, echipamente fotografice, etc.

Materialele din care sunt confectionate elementele de rulare sunt foarte variate. Ele se aleg în functie solul pe care acestea ruleaza, de conditiile de mediu (temperatura, prezenta elementelor chimice sau mecanice), precum si de cerintele specifice de utilizare (silentiozitate, lipsa vibratiilor etc.). Dintre aceste materiale se pot aminti: cauciuc injectat de diferite duritati (70+/- 3 shore A, 80 +/- 5 shore A, 95 +/- 3 shore A), cauciuc gri termoplastic, cauciuc "Sigma elastic", poliuretan injectat (cu duritati de 60 +/- 3 shore D, 80 +/- 4 shore A), poliuretan Vulkollan, poliuretan TR (cu duritate 95 +/- 3 shore A), poliuretan injectat TPU 60 D, rasini fenolice pentru temperaturi înalte, poliamida 6 neagra, cauciuc negru pentru mobilier, materiale lemnoase (cu preponderenta lemn de fag), materiale metalice etc.

Tinând seama de multitudinea domeniilor de utilizare, o clasificarea a rotilor si rolelor industriale trebuie sa tina seama de conditiile concrete în care acestea sunt folosite. Astfel, se pot distinge, printre altele:

Temperaturile uzuale la care se utilizeaza rotile sau rolele industriale variaza, în general, între -20°C si +80°C (cu exceptia celor pentru temperaturi înalte). Cele pentru institutii sau pentru mobilier acopera o gama de temperaturi între 0°C si +40°C.

în vederea unei functionari corespunzatoare rotile industriale trebuie sa poata prelua sarcina de lucru care trebuie transportata. Numarul de roti montate sub carucior sau dispozitivul de transport depinde de capacitatea de încarcare si de rezistenta la înaintare a acestuia.

Legat de acest aspect, prin încarcatura se întelege valoarea exprimata în kilograme rezultata prin însumarea masei de transportat si a masei caruciorului. De asemenea, prin capacitatea de încarcare statica se întelege sarcina maxima exprimata în daN care poate fi suportata de o roata în conditii statice, fara a se produce deformari permanente, care pot afecta nefavorabil performantele rotii.

Capacitatea de încarcare dinamica este sarcina maxima exprimata în daN care poate fi sustinuta de o roata sau un suport cu conditia încadrarii în standardele internationale (spre exemplu ISO 2175, UNI 12532). Pentru a calcula capacitatea de încarcare a rotii trebuie luata în considerare o viteza constanta de deplasare de 4 km/h (sau 1,1 m/s), depasirea a 500 de obstacole si efectuarea a 15000 rotatii în jurul axei rotii.

Rezistenta la înaintare este sarcina maxima la care o roata poate sa se deplaseze cu o viteza constanta (4 km/h) sub actiunea unei forte de tractiune sau de împingere de 5 kgf (exceptând faza de pornire).

La fel ca alte produse de referinta, rolele sunt supuse unor standarde nationale si internationale care sa le garanteze interschimbabilitatea, omogenitatea si siguranta în functionare. Aceste standarde definesc caracteristicile si performantele produsului, tinând cont de diversi factori dimensionali, tehnologici si de siguranta. Dintre standardele internationale se pot aminti: ISO 22879 (role pentru mobila), ISO 22880 (role pentru scaune pivotante), ISO 22881 (role si roti institutionale), ISO 22882 (pentru paturi de spital), ISO 22883 (pentru aplicatii de pâna la 1,1 m/s), ISO 22884 (pentru aplicatii între 1,1 si 4,4 m/s ) etc. Similar, se pot aminti standardele europene UNI EN 12528, UNI EN 12529, UNI EN 12530, UNI EN 12531, UNI EN 12532, UNI EN 12533.

Asa cum se poate constata din domeniile de utilizare, gama tipodimensionala si constructiva a rotilor industriale este de asemenea foarte vasta. Din punct de vedere al posibilitatilor de deplasare rotile industriale pot fi fixe, pivotante, pivotante cu frâna, roti cu dispozitiv de blocare etc.

în functie de complexitatea acestora, rotile industriale pot fi simple sau roti monobloc (atunci când sunt confectionate dintr-un singur material), respectiv roti asamblate cu suport (furca).

Este de mentionat faptul ca, în general, suportul este mai putin rezistent decât roata. Ca forme de prindere a suportului regasim tija filetata, suprafata cu patru gauri etc.

Jentile (respectiv nucleul) folosite în cazul rotilor industriale pot fi confectionate din polipropilena neagra, gri, poliamida 6 (în medii exterioare sau umede), din aluminiu, otel sau fonta (unde sunt prezenti agenti atmosferici, alcool, glicol) etc.

Pentru rezemare se pot utiliza lagarele cu alunecare sau cele de rostogolire. La majoritatea tipurilor de role lagarul de alunecare este practic alezajul în materialul din centrul nucleului (jentii) care formeaza roata. Valoarea aproximativa a coeficientului de frecare este µ = 0,003... 0,005.

în cazul lagarelor de rostogolire se pot utiliza rulmenti cu role cilindrice în colivie de nylon (µ = 0,0025) sau cu bile (µ = 0,0015), locasul fiind obtinut prin strunjire. Se pot utiliza si rulmenti cu role din inox, mai ales în industria alimentara.

Dintre suporturile cu furca se pot aminti:

In functie de modul în care roata se ataseaza de dispozitivul de lucru, trebuie cunoscut tipul suportului (fix, pivotant, pivotant cu frâna etc.).

Utilizatorul trebuie sa întocmeasca un program de verificari periodice corespunzator conditiilor de lucru, în vederea depistarii defectelor care ar putea aparea. Astfel se recomanda ca îmbinarea componentelor, starea acestora, axul rotii, ungerea sa fie verificate la sase luni, iar eficienta frânei, conductivitatea electrica la trei luni.

© Power Belt