Selectați limba: Romana Magyar English Bulgara
Orar: 08.00 - 16.00 
Produse

 

ROTI INDUSTRIALE

Rotile si rolele industriale au un rol deosebit de important atât în transportul uzinal cât si în cel casnic, ambiental, constructii etc. Ele ofera manevrabilitate masinilor, dispozitivelor si echipamentelor de transport de toate tipurile.

Dintre aplicatiile industriale pot fi amintite: roti si role pentru uz industrial si transport intrauzinal, roti si role pentru carucioare utilizate la transportul din industria alimentara, farmaceutica, panificatie, industria tipografica, roti si role utilizate în industria grea, în industria navala si aeronautica, roti si role pentru transpaleti, electro si motostivuitoare, roti pentru vagoneti si porti culisante, roti si role pentru temperaturi mari etc.

Tot asemenea roti pot fi utilizate pentru deplasarea diferitelor piese de mobilier, casete cu instrumente muzicale, roti pentru paturi necesare transportului bolnavilor în spitale, carucioare de invalizi, dispozitive de investigare medicala, dispozitive pentru ecologizare si colectarea reziduurilor alimentare sau nealimentare, pentru masini de împachetare, de transport a dispozitivelor de curatire a spatiilor interioare sau exterioare, echipamente fotografice, etc.

Materialele din care sunt confectionate elementele de rulare sunt foarte variate. Ele se aleg în functie solul pe care acestea ruleaza, de conditiile de mediu (temperatura, prezenta elementelor chimice sau mecanice), precum si de cerintele specifice de utilizare (silentiozitate, lipsa vibratiilor etc.). Dintre aceste materiale se pot aminti: cauciuc injectat de diferite duritati (70+/- 3 shore A, 80 +/- 5 shore A, 95 +/- 3 shore A), cauciuc gri termoplastic, cauciuc "Sigma elastic", poliuretan injectat (cu duritati de 60 +/- 3 shore D, 80 +/- 4 shore A), poliuretan Vulkollan, poliuretan TR (cu duritate 95 +/- 3 shore A), poliuretan injectat TPU 60 D, rasini fenolice pentru temperaturi înalte, poliamida 6 neagra, cauciuc negru pentru mobilier, materiale lemnoase (cu preponderenta lemn de fag), materiale metalice etc.

Tinând seama de multitudinea domeniilor de utilizare, o clasificarea a rotilor si rolelor industriale trebuie sa tina seama de conditiile concrete în care acestea sunt folosite. Astfel, se pot distinge, printre altele:

  • roti institutionale; aceste roti sau role se utilizeaza în spatii unde este nevoie de liniste, cum ar fi spitalele, bibliotecile etc. Aceste roti trebuie sa aiba anvelopa din cauciuc, pentru a asigura o functionare lina, fara socuri sau zgomot. Ele pot avea ca lagar un rulment cu role sau lagar de alunecare. Trebuie avuta precautie în utilizarea acestora pentru cazul aparaturii medicale care acumuleaza energie electrostatica;
  • roti utilizate în medii exterioare sau umede; aici trebuie avute în vedere tipul suprafetei pe care acestea se deplaseaza precum si existenta sau, din contra, lipsa agentilor chimici corozivi. Dintre materialele utilizate pentru suprafata de rulare se amintesc cauciucul injectat, si cauciucul gri;
  • roti utilizate în medii cu solventi organici, cloruri, hidrocarburi, uleiuri minerale;
  • roti pentru medii cu agenti atmosferici, alcool, apa, vapori saturati; suprafata de rulare este de obicei din poliuretan injectat, cu nucleu termoplastic, poliuretan TR etc. Fiind mai moi protejeaza suprafata pe care ruleaza si sunt des utilizate în industria alimentara, textila, chimica. Pot fi utilizate atât pentru sarcini statice cât si dinamice;
  • roti utilizate în medii cu agenti chimici mediu sau puternic corozivi; în acest caz suprafata de rulare este confectionata în general din poliamida 6, cauciuc gri pentru institutii. Tot pentru aceste medii de lucru se utilizeaza si rotile pneumatice cu suprafata de rulare prevazuta cu caneluri longitudinale;
  • roti utilizate în medii cu murdarii; în acest caz rotile sunt din cauciuc gri termoplastic. Sunt perfect adaptate pentru bucatarii mari pentru ca forma lor reduce depunerile de murdarie, sunt usor de curatat, silentioase, rezistente la spalare si sterilizare, functioneaza în conditii bune în medii cu umiditate ridicata si în prezenta agentilor chimici agresivi;
  • roti pentru temperaturi înalte; în general sunt roti monobloc din rasina fenolica. Rezista la temperaturi de pâna la 300°C, fiind utile în industria alimentara, cu precadere la cuptoarele din brutarii. Tot din aceasta categorie fac parte si rotile monobloc din fonta care, în varianta cu lagar de alunecare, sunt rezistente la temperaturi de pâna la 500°C, putând fi astfel utilizate în apropierea cuptoarelor. însa au dezavantajul ca nu sunt recomandate pentru medii cu umiditate si medii cu prezente de acizi tari si solventi pe baza de clor;
  • role pentru transpaleti; în functie de tipul transpaletului utilizat, rolele pot fi monobloc sau cu janta din otel, cu butuc cu rulment, suprafata de rulare fiind confectionata din poliuretan (Vulkollan), poliuretan injectat TPU 60D sau poliamida. Aceste roti pot suporta uzual mase de 400-1000 kg, dar pot ajunge si pâna la valori de 1200 kg, la temperaturi care pot varia între -20°C si +80°C;
  • roti pentru mobilier sau pentru piese situate în spatii interioare; sunt confectionate din cauciuc negru, cauciuc gri, poliamida 6 neagra, lemn de fag etc. Sunt folosite în general pentru mobilier de casa sau de birou, pe covoare sau mochete, cu încarcari usoare, în medii fara agenti chimici agresivi. Tot aici trebuie amintite rotile semisferice din cauciuc negru, formate dintr-o pereche de roti, una pe dreapta, cealalta pe stânga, functionând simultan.

Temperaturile uzuale la care se utilizeaza rotile sau rolele industriale variaza, în general, între -20°C si +80°C (cu exceptia celor pentru temperaturi înalte). Cele pentru institutii sau pentru mobilier acopera o gama de temperaturi între 0°C si +40°C.

în vederea unei functionari corespunzatoare rotile industriale trebuie sa poata prelua sarcina de lucru care trebuie transportata. Numarul de roti montate sub carucior sau dispozitivul de transport depinde de capacitatea de încarcare si de rezistenta la înaintare a acestuia.

Legat de acest aspect, prin încarcatura se întelege valoarea exprimata în kilograme rezultata prin însumarea masei de transportat si a masei caruciorului. De asemenea, prin capacitatea de încarcare statica se întelege sarcina maxima exprimata în daN care poate fi suportata de o roata în conditii statice, fara a se produce deformari permanente, care pot afecta nefavorabil performantele rotii.

Capacitatea de încarcare dinamica este sarcina maxima exprimata în daN care poate fi sustinuta de o roata sau un suport cu conditia încadrarii în standardele internationale (spre exemplu ISO 2175, UNI 12532). Pentru a calcula capacitatea de încarcare a rotii trebuie luata în considerare o viteza constanta de deplasare de 4 km/h (sau 1,1 m/s), depasirea a 500 de obstacole si efectuarea a 15000 rotatii în jurul axei rotii.

Rezistenta la înaintare este sarcina maxima la care o roata poate sa se deplaseze cu o viteza constanta (4 km/h) sub actiunea unei forte de tractiune sau de împingere de 5 kgf (exceptând faza de pornire).

La fel ca alte produse de referinta, rolele sunt supuse unor standarde nationale si internationale care sa le garanteze interschimbabilitatea, omogenitatea si siguranta în functionare. Aceste standarde definesc caracteristicile si performantele produsului, tinând cont de diversi factori dimensionali, tehnologici si de siguranta. Dintre standardele internationale se pot aminti: ISO 22879 (role pentru mobila), ISO 22880 (role pentru scaune pivotante), ISO 22881 (role si roti institutionale), ISO 22882 (pentru paturi de spital), ISO 22883 (pentru aplicatii de pâna la 1,1 m/s), ISO 22884 (pentru aplicatii între 1,1 si 4,4 m/s ) etc. Similar, se pot aminti standardele europene UNI EN 12528, UNI EN 12529, UNI EN 12530, UNI EN 12531, UNI EN 12532, UNI EN 12533.

Asa cum se poate constata din domeniile de utilizare, gama tipodimensionala si constructiva a rotilor industriale este de asemenea foarte vasta. Din punct de vedere al posibilitatilor de deplasare rotile industriale pot fi fixe, pivotante, pivotante cu frâna, roti cu dispozitiv de blocare etc.

în functie de complexitatea acestora, rotile industriale pot fi simple sau roti monobloc (atunci când sunt confectionate dintr-un singur material), respectiv roti asamblate cu suport (furca).

Este de mentionat faptul ca, în general, suportul este mai putin rezistent decât roata. Ca forme de prindere a suportului regasim tija filetata, suprafata cu patru gauri etc.

Jentile (respectiv nucleul) folosite în cazul rotilor industriale pot fi confectionate din polipropilena neagra, gri, poliamida 6 (în medii exterioare sau umede), din aluminiu, otel sau fonta (unde sunt prezenti agenti atmosferici, alcool, glicol) etc.

Pentru rezemare se pot utiliza lagarele cu alunecare sau cele de rostogolire. La majoritatea tipurilor de role lagarul de alunecare este practic alezajul în materialul din centrul nucleului (jentii) care formeaza roata. Valoarea aproximativa a coeficientului de frecare este µ = 0,003... 0,005.

în cazul lagarelor de rostogolire se pot utiliza rulmenti cu role cilindrice în colivie de nylon (µ = 0,0025) sau cu bile (µ = 0,0015), locasul fiind obtinut prin strunjire. Se pot utiliza si rulmenti cu role din inox, mai ales în industria alimentara.

Dintre suporturile cu furca se pot aminti:

  • suport tip "NL" sau "NLX" (seria standard); furca se executa prin presarea unei placi de otel zincat sau otel inoxidabil, la fel ca placa superioara, iar elementul central de fixare este nituit. Capacitatea de încarcare este de 200-300 kg, iar gama de diametre ale rotilor industriale este de 65-225 mm;
  • suport tip "P" sau "PX" (seria medie); placa si furca sunt realizate ca în cazul seriei standard, dar elementul central de fixare este constituit dintr-o asamblare filetata cu surub (având grupa de caracteristici mecanice 8.8) si piulita din otel aliat. Capacitatea de încarcare este de 300-750 kg, iar gama de diametre ale rotilor industriale este de 100-200 mm pentru suportul tip P, respectiv 150-200 mm pentru suportul tip PX;
  • suport tip "EP" (seria grea); în acest caz atât placa superioara cât si furca sunt confectionate din otel forjat zincat electrolitic. Elementul central de fixare este integrat în placa prin prelucrare mecanica. Capacitatea de încarcare este de 350-1600 kg, iar gama de diametre ale rotilor industriale este de 100-250 mm;
  • suport tip "EE" sau "EEG" (seria extragrea); placa superioara este confectionata din otel laminat prelucrat prin aschiere, iar furca din otel laminat si sudura electrica. Rotirea furcii se face prin intermediul unui rulment axial cu bile si rulment cu role conice. Elementul central de fixare este din otel sudat electric de placa superioara.
  • Având în vedere diversitatea extrem de mare a rotilor si rolelor industriale alegerea tipului potrivit poate întâmpina dificultati. Procesul de alegere corecta a rotii sau rolei se poate împarti în trei etape si anume:
  • Identificarea caracteristicilor mediului de lucru precum si a tipului suprafetei de utilizare; astfel se va tine cont de locul utilizarii (spatiu interior, exterior, institutional, medical), mediu de lucru umed, cu agenti corozivi, cu solventi organici, cloruri, hidrocarburi, uleiuri etc. Este important a se cunoaste si temperatura mediului de lucru. De asemenea, suprafetele pe care aceste roti se deplaseaza pot prezenta diferite rugozitati, denivelari sau dimpotriva, permit o alunecare usoara, fapt care trebuie avut în vedere la alegerea corecta a rotii industriale. Se recomanda urmatoarele materiale ale rotilor: pentru podea, dusumea sau suprafete din ciment se va utiliza cauciuc sau poliuretan, iar pentru asfalt, suprafete nepavate sau pardoseli cu denivelari mari se recomanda cauciucul elastic;
  • Determinarea sarcinii statice, respectiv a diametrului exterior necesar al rotii. Pentru aceasta este necesara stabilirea masei totale a dispozitivului de lucru (carucior si încarcatura) si implicit stabilirea numarului de roti necesare;
  • Verificarea capacitatii dinamice a rotii si posibilitatea asamblarii rotii de dispozitivul pe care aceasta îl deserveste.

In functie de modul în care roata se ataseaza de dispozitivul de lucru, trebuie cunoscut tipul suportului (fix, pivotant, pivotant cu frâna etc.).

Utilizatorul trebuie sa întocmeasca un program de verificari periodice corespunzator conditiilor de lucru, în vederea depistarii defectelor care ar putea aparea. Astfel se recomanda ca îmbinarea componentelor, starea acestora, axul rotii, ungerea sa fie verificate la sase luni, iar eficienta frânei, conductivitatea electrica la trei luni.

© Power Belt